Zdrowa dieta powiązana z prawidłowym starzeniem się komórek u kobiet

„Byliśmy zaskoczeni, że wyniki były spójne niezależnie od indeksu jakości diety, który zastosowaliśmy” – powiedział Leung. „Wszystkie cztery diety kładą nacisk na spożywanie dużej ilości owoców, warzyw, pełnoziarnistych zbóż i białka pochodzenia roślinnego oraz ograniczają spożycie cukru, sodu oraz czerwonego i przetworzonego mięsa.

„Ogólnie rzecz biorąc, wyniki sugerują, że przestrzeganie tych wytycznych jest związane z dłuższą długością telomerów i zmniejsza ryzyko poważnych chorób przewlekłych”.

Współautorka Elissa Epel, profesor psychiatrii na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Francisco, powiedziała „wspólną cechą wszystkich zdrowych wzorców żywieniowych jest to, że są to diety antyoksydacyjne i przeciwzapalne. Tworzą one biochemiczne środowisko korzystne dla telomerów.”

U mężczyzn, ustalenia były w tym samym kierunku, ale nieistotne statystycznie.

„Widzieliśmy pewne różnice między płciami w poprzednich badaniach dotyczących odżywiania i telomerów,” powiedział Leung. „W naszym badaniu, jak również w poprzednich badaniach, mężczyźni mieli tendencję do niższych wyników jakości diety niż kobiety. Mężczyźni mieli również wyższe spożycie napojów słodzonych i przetworzonego mięsa, z których oba były związane z krótszymi telomerami we wcześniejszych badaniach.

„Możliwe, że nie wszystkie produkty spożywcze w równym stopniu wpływają na długość telomerów i potrzebne są większe ilości produktów ochronnych, aby zniwelować szkodliwe działanie innych. Potrzebne są jednak dalsze badania, aby to dokładniej zbadać.”

Leung ukończył część z tych badań podczas pracy w UCSF. Oprócz Epel, inni autorzy badania to Teresa Fung z Wydziału Żywienia w Simmons College i Harvard T.H. Chan School of Public Health; Claire McEvoy z Instytutu Globalnego Bezpieczeństwa Żywnościowego na Queen’s University Belfast; oraz Jue Lin z Wydziału Biochemii i Biofizyki UCSF.

GrubasFit na Instagramie i na Facebooku