Diety niskowęglowodanowe są nie tylko dobre dla planety, ale i zdrowsze

Naukowcy uszeregowali diety pod względem ilości emisji gazów cieplarnianych na 1000 spożywanych kalorii i podzielili je na pięć równych grup. Następnie ocenili wartość odżywczą żywności spożywanej w każdej diecie za pomocą U.S. Healthy Eating Index, federalnej miary jakości diety, i porównali grupy o najniższym i najwyższym wpływie na ten i inne środki.

Amerykanie w grupie o najniższym śladzie węglowym jedli zdrowszą dietę, mierzoną tym indeksem. Jednak te diety zawierały również więcej niektórych elementów o niskiej emisji, które nie są zdrowe, a mianowicie cukrów dodanych i rafinowanych ziaren. Miały one również niższe ilości ważnych składników odżywczych – takich jak żelazo, wapń i witamina D – prawdopodobnie z powodu niższego spożycia mięsa i nabiału.

Ogólnie rzecz biorąc, diety w grupie o najmniejszym wpływie były zdrowsze, ale nie we wszystkich aspektach. Rose mówi, że jest to spowodowane tym, że diety są złożone z wielu składników, z których każdy wpływa na jakość odżywczą i wpływ na środowisko.

„Wyjaśnia to zróżnicowany związek, jaki zaobserwowaliśmy pomiędzy tymi wynikami” – powiedział.

Diety w grupie o najwyższym wpływie na środowisko były pięciokrotnie bardziej emisyjne niż te w grupie o najniższym wpływie na środowisko. Diety o najwyższym wpływie miały większe ilości mięsa (wołowiny, cielęciny, wieprzowiny i dziczyzny), nabiału i tłuszczów stałych na 1000 kalorii niż diety o niskim wpływie.

Ogólnie rzecz biorąc, diety o wysokim wpływie były bardziej skoncentrowane w całkowitym białku i żywności białka zwierzęcego. Towarzyszące badanie naukowcy wydany w zeszłym roku stwierdził, że 20 procent Amerykanów stanowiły prawie połowę amerykańskiej diety związanych z emisji gazów cieplarnianych.

„Dobrą wiadomością jest to, że istnieją rozwiązania win-win z diet, które są zdrowsze dla ludzi i planety”, powiedział Heller. „Duże redukcje emisji związanych z żywnością nie wymagają całkowitego wyeliminowania żywności: umiarkowane przesunięcia od czerwonego mięsa w kierunku fasoli, jaj lub kurczaka mogą prowadzić do znacznej poprawy zarówno zdrowia, jak i śladu węglowego naszej diety”.

GrubasFit na Instagramie i na Facebooku